Diplom-Restauratorin
DR. ANKE SCHARRAHS

Studio for examination, conservation and restoration of polychrome wooden objects and interiors

   

Publications

 

Monographs

Secrets and Discoveries – New Insights into Damascene Ajami Interiors, Archetype Publications, London 2026, in preparation.

 

Çakir Phillip, Filiz; Scharrahs, Anke: Syrian Living: Medieval to Modern, Aga Khan Museum, Toronto 2022. 

 

Damascene Ajami rooms: Forgotten Jewels of Interior DesignArchetype Publications, London 2013.

 

PhD thesis

Polychrome Ausstattungen von Wohnräumen in syrischen Stadthäusern des 17. bis 19. Jahrhunderts. Zu Kunsttechnik und Erhaltungsfragen von 'aǧamī-Interieurs. (Polychrome Interiors of Syrian 17th - 19th century Private Homes - Art Technology and Conservation Issues of 'ajamī Interiors)
Hochschule für Bildende Künste Dresden (Academy of Fine Arts Dresden), 2013.

Published online on the website of the Academy of Fine Arts Dresden:

 

Brochures

Scharrahs, Anke; Simpson, Reid; Wilkins, Charles: The Persian Card Room. Graylyn Manor, Winston-Salem. A Middle Eastern Reception Hall in the Camel City, Wake Forest University, Winston-Salem, 2022.

 

Scharrahs, Anke; Werner, Antje; Ott, Claudia: Das Dresdner Damaskus-Zimmer. Ein Kleinod osmanischer Innenarchitektur in Dresden. The Damascus Room in Dresden: A Treasure of Ottoman Interior Decoration in Germany, Museum für Völkerkunde Dresden, Staatliche Ethnographische Sammlungen Sachsen, Dresden, 2008.

 

Nippa, Annegret; Scharrahs, Anke: Das Dresdner Damaskus-Zimmer. Ein Kleinod osmanischer Innenarchitektur in Deutschland, Dresden, 2003.

 

Professional articles

Scharrahs, Anke: ‘Damascus Rooms’ in Dresden and Doha: Multifunctional Architectural Spaces in Museum Displays. In: Postprints of the Biennial Symposium der HIAA (Historians of Islamic Art Association), The Museum of Fine Arts and Rice University, Houston, Brill, in preparation.

 

Scharrahs, Anke; Edelstein, Beth; Schultz, Julia: Historic 'ajami Interiors in Syrian Residences of the 18th & 19th centuries: Research and Conservation. In: Heritage Wood: Research & Conservation in the 21st Century, Joint Interim Conference of ICOM-CC Working Groups: Wood, Furniture, & Lacquer - Scientific Research - Sculpture, Polychromy, & Architectural Decoration, 28-30 October 2013, National Museum in Warsaw, Poland, in print.

 

Scharrahs, Anke: Ornate Panels from 18th and 19th century Damascene 'ajami Interiors. Conservation Issues and Western Perceptions of the ‘Orient’ Revealed. In: Post prints of the ICOM-CC conference Potsdam 2016, in print.

 

Scharrahs, Anke: Das Damaskuszimmer im Museum für Völkerkunde Dresden. Eine prächtig bemalte Holzvertäfelung aus einem Wohnraum in Damaskus des frühen 19. Jahrhunderts. In: Karl May Museum Magazin, no. 3, Radebeul, 2022, 50–55.

 

Scharrahs, Anke: Damaszener Zimmer in Europa: Authentische und orientalisierende Raumkreationen zwischen 1880 und 1930. In: Hartmuth, Maximilian; Rüdiger, Julia (eds.): Gezimmertes Morgenland.Orientalische und orientalisierende Holzinterieurs in Mitteleuropa im späten 19. Jahrhundert. Phänomenalität, Materialität, Historizität, Böhlau Verlag, Wien Köln Weimar, 2021, 61–78.

 

Scharrahs, Anke: Living in Mid-Nineteenth-Century Damascus – Insights into the Urban Residences of Foreigners and Locals. In: Liebrenz, Boris; Rauch, Christoph (eds.): Manuscripts, Politics and Oriental Studies. Life and Collections of Johann Gottfried Wetzstein (1815-1905) in Context, Islamic Manuscripts and Books19, Brill, Leiden, 2019, 371–419.

 

Scharrahs, Anke: A Slumbering Treasure – a Splendid 'Ajami Room from Damascus. In: Abdellatif, Rania, Gonnella, Julia, Kohlmeyer, Kay (eds.): Syria Matters, Qatar Museums, Doha, Silvana, Milano, 2018, 208–211.

 

Scharrahs, Anke: Das Dresdner Damaskuszimmer: Geschichte und Präsenz eines Raumes zwischen Orient und Okzident. In: MUSEUM AKTUELL, no. 234, München, 2016, 28–31.

 

Hirx, John, Komaroff, Linda, Scharrahs, Anke: A Room from Damascus: Context, Recreation and Conservation. In: Komaroff, Linda, with contributions by Hirx, John and Scharrahs, Anke, and Williams, Sandra, Alghannam, Manal, Overton, Keelan: Beauty and Identity: Islamic Art from the Los Angeles County Museum of Art, King Abdulaziz Center for World Culture. Los Angeles County Museum of Art, Yale University Press New Haven and London, 2016, 21–31.

 

Scharrahs, Anke: Damascene Interior Decoration in Bojnice Castle: a Gem of Refined Urban Residential Décor. In: Malecková; K. (ed.): Umenie Orientu. Zborník príspevkov z medzinárodného sympózia usporiadaného pri príležitosti výstavy Umenie Orientu. SNM-Múzeum Bojnice, 2015, 33–48.

 

Scharrahs, Anke: 'ajami, ablaq und mehr - vergessene Dekorationstechniken in Damaszener Wohnhäusern des 17. bis 19. Jahrhunderts. In: J.W. Pich; M. Leonhard (Hrsg.): Eothen VI. Münchner Beiträge zur Geschichte der Islamischen Kunst und Kultur, München, 2015, 252–302.

 

Scharrahs, Anke: Das Dresdner Damaskuszimmer. Einblicke in die authentische Welt des Orients. In: Staatliche Kunstsammlungen Dresden (Hrsg.): WeltBilder, Dresdner Kunstblätter, 01/2015, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Sandstein Verlag Dresden, 2015, 56–65.

 

Scharrahs, Anke: Two Layers of Authenticity: The Damascus Room at Shangri La, Shangri La Working Papers in Islamic Art, no. 8 (november 2014):1–25, www.shangrilahawaii.org.

 

Scharrahs, Anke: Changing Minds through Sharing Research: the Preservation of Historic Damascene 'ajami Rooms. In: Nilsen, L.; Hinrichs Degelblad, K. (eds.): Standards in Architectural Paint Research, 12-15 March 2014, Stockholm, Archetype Publications, London, 2014, 153–161.

 

Rizzo, Adriana; Baumeister, Mechthild; Edelstein, Beth; Gambirasi, Arianna; Scharrahs, Anke, with contributions by Schultz, Julia and Kirby, Daniel: A Rediscovered Opulence: The Surface Decoration of an Early 18th century Damascene Reception Room at The Metropolitan Museum of Art. In: Faulding, R.; Thomas, S. (eds.) Architectural Paint Research: Sharing Information, Sharing decisions, Archetype Publications, London, 2014, 117–132.

 

Scharrahs, Anke: Einblicke in orientalische Wohnkultur. Das Damaskuszimmer im Museum für Völkerkunde Dresden. In: RESTAURO, 5, Juli/August 2013, 25–31.

 

Scharrahs, Anke: Einblicke in Damaszener Wohnhäuser des 18. und 19. Jahrhunderts. In: Klemm, Verena (Hrsg.): Refaiya 1853. Buchkultur in Damaskus, mit Beiträgen von Boris Liebrenz, Philipp Moosdorf, Anke Scharrahs und Beate Wiesmüller, Schriften aus der Universitätsbibliothek, 29, Universitätsbibliothek Leipzig, 2013, 112–132.

 

Scharrahs, Anke: Die originalen Holzvertäfelungen in den Räumen 60, 61 und 34. In: Bartl, Karin; Farzat, Abdelqader (Hrsg.): Qasr al-'Azm - Ein osmanischer Gouverneurspalast in Hama/Westsyrien. Baugeschichte und historischer Kontext, Damaszener Forschungen, 15, Philipp von Zabern, Darmstadt, 2013, 209–222.

 

Scharrahs, Anke: Insight into a Sophisticated Painting Technique - Results of an Investigation into three Polychrome Wooden Interiors from Ottoman Syria in German Collections and Field Research in Damascus. In: Rozeik, C.; Roy, A.; Saunders, D. (eds.): Conservation and the Eastern Mediterranean, Contributions to the Istanbul Congress 20 -24 September 2010The International Institute for Conservation of Historic and artistic Works, London, 134–139.

 

Scharrahs, Anke: De skjulte skatte i Damaskus. In: Ǻrsberetning 2008. Det Danske Institut i Damaskus, Damaskus, 2009, 16–21.

 

Scharrahs, Anke: Kunsttechnologische Studien zum Aleppo-Zimmer. In: Gonnella, Julia; Kröger, Jens (eds.): Angels, Peonies, and Fabulous Creatures. The Aleppo Room in BerlinInternational Symposium of the Museum für Islamische Kunst - Staatliche Museen zu Berlin, 12.-14. April 2002, Rhema-Verlag, Münster, 2008, 179–183.

 

Scharrahs, Anke: ʿajami Rooms - Polychrome Wooden Interior Decorations from Syria of the 17th to the 19th Centuries: a View into Art Technology and Conservation Problems. In: Bridgeland, J. (eds.): ICOM Committee for Conservation 15th Triennial Meeting New Delhi, Allied Publishers, New Delhi, 2008, Vol. II, 926-931.

 

Scharrahs, Anke: Poupou is alive again - Die Re-Restaurierung eines "Ancestor panels" der Maoris aus der Ethnographischen Sammlung der Universität Tübingen. In: Beiträge zur Erhaltung von Kunstwerken, 10, Hrsg. Verband der Restauratoren VDR, Berlin, 2002, 194–200.

 

Fäßler, Anke: Studien zu Entkernungs- und Aushöhlungstechniken an mittelalterlichen Holzskulpturen in Mecklenburg-Vorpommern. Ein gefüllter Pferdebauch für Johannes. In: Beiträge zur Erhaltung von Kunstwerken, 9, Hrsg. Restauratorenfachverband RFV und Restauratorenverband Sachsen RVS, Berlin, 2000, 8–23.

 

Fäßler, Anke: Erste Ergebnisse der technologischen Untersuchungen zum "Damaskus-Zimmer" aus dem Staatlichen Museum für Völkerkunde Dresden. In: Abhandlungen und Berichte des Staatlichen Museums für Völkerkunde Dresden, Bd. 50, Verlag für Wissenschaft und Bildung, Berlin, 1999, 101–112.

 

Fäßler, Anke: Einblicke in die Restaurierung des "Damaskus-Zimmers" aus dem Staatlichen Museum für Völkerkunde Dresden. In: Kleine Beiträge aus dem Staatlichen Museum für Völkerkunde Dresden, 17, Dresden 1999, 89-94.

 

Annegret Nippa, Anke Fäßler, Ulrike Siegel, Antje Werner: Das "Damaskus-Zimmer" aus dem Staatlichen Museum für Völkerkunde Dresden. In: Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 12, 1/1998, 144–155.

 

Fäßler, Anke: Konservierung und Restaurierung javanischer Tanzmasken aus dem Staatlichen Museum für Völkerkunde Dresden. In: Kleine Beiträge aus dem Staatlichen Museum für Völkerkunde Dresden, 15, Dresden 1996, 64–70.

 

Fäßler, Anke: Historische und kunsttechnologische Untersuchungen zu javanischen Tanzmasken. In: Zeitschrift für Kunsttechnologie und Konservierung, 10, 2/1996, 242–267.